www.what2do.co.il

פיצויים בגין פגיעה של ענף אשר נפל על הולכת רגל

דרגו את המאמר

פיצויים בגין פגיעה של ענף אשר נפל על הולכת רגל

תאונה בגין נפילת ענף איקליפטוס ביום גשם סוער


התובעת, סטודנטית חיפאית ילידת 1982, פסעה עם חברתה ביום חורפי על המדרכה בדרך למעונות הסטודנטים שם התגוררו השתיים. לפתע, ענף של עץ איקליפטוס נפל ופגע בתובעת, סמוך לשני הבלוקים של דירות המגורים בשד’ רוטשילד 10-12 בקרית אליעזר בחיפה.

 

חברתה של התובעת נחלצה מהתאונה ללא פגע, אך לתובעת נגרמו נזקי גוף קשים. התובעת נחבלה בכל חלקי גופה, הועברה לאשפוז ולאחר מכן לשיקום בבי"ח לוינשטיין. כתוצאה מטיפולים אלו, נותרה התובעת כאשר היא משותקת בפלג גופה התחתון, ואינה שולטת על הסוגרים.

 

      קראו עוד בתחום:


מכיוון שמדובר בעצים הנמצאים בשדרה ציבורית, הגישה התובעת תביעה כנגד עיריית חיפה בעקבות האירוע. העירייה טענה כי גם אם ייקבע שהתאונה ארעה כתוצאה מקריסה של אחד הענפים בשדרת האקליפטוס, אין להטיל עליה אחריות לכך.

 

האם העירייה הייתה מסוגלת לצפות את התאונה?

 

לשיטתה, לא הייתה היא יכולה לצפות את אירוע התאונה כפי שהתרחשה. לטענת העירייה, לא ידעה היא כלל על קיומו של עץ המהווה סכנה להולכים על המדרכה. כמו כן, העירייה הוסיפה כי לא הייתה לשאת בהוצאות הכרוכות בהסרת הסכנה. נוסף ולחילופין, העירייה טענה כי באותו יום היה מזג אויר סוער במיוחד, ולכן יש לראות את התאונה כתוצאה של "כח עליון".


בית המשפט קבע כי מקרה דנן לא מצדיק פטור למזיק משיקולים כלכליים של עלות הוצאות לשם מניעת נזק. ראשית, מהעדויות שנשמעו בבית במשפט עלה כי קריסת ענפי עצים בכלל, וענפי איקליפטוסים בפרט, בימי חורף גשומים, הינה תופעה שכיחה ומוכרת עד מאוד במקומותינו. אי לכך, העירייה יכלה לצפות את האירוע המדובר.


האם מדובר בכוח עליון?


לטענת העירייה, ביום התאונה שרר מזג אויר סוער במיוחד, שהביא למשבי רוח עזים באופן חריג. לכן, לשיטתה, יש במקום להחיל בעניינינו את סעיף 64(1) לפקודת הנזיקין. סעיף זה קובע את ניתוק הקשר הסיבתי בין הנזק לתאונה במקום בו - "הנזק נגרם על ידי מקרה טבעי בלתי רגיל, שאדם סביר לא יכול היה לראותו מראש ואי אפשר היה למנוע את תוצאותיו אף בזהירות סבירה".


בית המשפט קבע כי דין טענה זו להידחות מכל וכל. ראשית, עצי האיקליפטוסים ידועים כעצים שבירים ומסוכנים. על פי חוות דעת המומחים שהובאו בפני בית המשפט, מדובר במין עץ אשר ענפיו נשברים גם בימים שמשיים לחלוטין. לפיכך, התופעה של נפילת ענפי איקליפטוסים על העוברים והשווים הינה תופעה מוכרת במחוזותינו. בנוסף, הרוחות אשר נשבו באותו היום לא היו חריגות במיוחד.

 


כוח עליון נמדד, על פי ההלכה הפסוקה, בהתאם ל"חריגותו" באירוע נשוא התובענה. "יום סערה בחיפה אינו מחזה לא שכיח, ועצים קורסים ביום סערה אינם תופעה חריגה, נהפוך הוא, מדובר בתופעה כמעט שגרתית", נכתב בפסק הדין.

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

תאונת דרכים את מי תובעים?

נפגעת בתאונת דרכים? נגרמו לך נזקי גוף? את מי תובעים לאחר תאונת דרכים? 

תביעות נגד משרד הביטחון

מתי תוגש תביעה נגד משרד הביטחון? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר 

רשלנות רפואית, מהי עוולת הרשלנות?

כדי להכריע בשאלה האם קמה לתובעת עילת תביעת בנזיקין בשל רשלנות הנתבעים ו/או מי מטעמם, יש לענות על שלוש שאלות ... 

הצהרת בריאות בפוליסת ביטוח

מהי הצהרת בריאות? מהו חשוב לדעת עם מתן פרטים רפואיים במסגרת הצהרת בריאות? 

תאונות אופניים

נפגעתם בתאונת אופניים? שוקלים הגשת תביעה בגין תאונת אופניים? האם תאונת אופניים הינה תאונת דרכים? ממי ניתן לתבוע פיצויים? 

מחלות מקצוע

מהי מחלת מקצוע? כיצד היא מוגדרת בפסיקה? פסקי דין, מאמרים ופניה אל עורכי דין באתר 

מיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מיקרוטרואמה ופיצויים...מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר... 

פגיעות במתקני ספורט, שעשועים

ילדך נפגע תוך משחק במתקן שעשוע? בחצר המשחקים? בבריכה? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר... 

תאונות בחו"ל - איך לתבוע פיצויים

נפגעת בתאונה במדינה זרה? נגרמו לך נזקים? איך לתבוע פיצויים ועצות נוספות.... 

פיצויים בעקות תאונה אשר איננה תאונת עבודה - מהם דמי תאונה?

עובד בישראל אשר נפגע בתאונה שאיננה תאונת עבודה (לדוגמא, תאונה במהלך משחק כדורגל ביום חופש) יכול להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקבלת "דמי תאונה"... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.