גמלת נכה נזקק
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
כאשר אדם נפגע במהלך עבודתו, הוא זכאי לפנות לביטוח הלאומי ולבקש שיכירו בו כנפגע עבודה. הכרה בפגיעה בעבודה מקימה זכות לקבל דמי פגיעה במשך 90 יום. לאחר תקופה זו, על האדם לפנות לביטוח הלאומי על מנת שיכירו בו כנכה עבודה. לפעמים, הועדה קובעת נכות לזמן מוגבל או דרגת נכות זמנית.
כאשר מדובר באדם שנפגע בצורה קשה, אבל הפגיעה אינה מקנה אחוזי נכות גבוהים, האדם עשוי להימצא ללא אפשרות להתפרנס בתקופת הזמן שבין סוף 90 הימים בהם משולמים לו דמי הפגיעה בעבודה, ועד למועד בו הוא מסוגל לחזור לעבוד. לכן, יש צורך בפתרון ביניים שיאפשר לאותו אדם קיום בתקופת ביניים זו. פתרון הביניים קבוע בתקנה 18א לתקנות הביטוח הלאומי, ומכונה גם "גמלת נכה נזקק".
התנאים לקבלת גמלת נכה נזקק
תקנה זו קובעת כי במקרה שאדם נפגע בעבודה, ונקבעה לו נכות לזמן מוגבל או נכות זמנית, ועקב הפגיעה אינו משתכר, ואין סיכוי סביר שיוכל להשתלב בעבודה כלשהי, אזי הוא יכול לפנות לביטוח הלאומי על מנת שיכירו בו כנכה נזקק.
מי שמוסמך לקבוע כי אדם מסוים הינו "נכה נזקק" זוהי ועדת הרשות. ועדת הרשות זוהי ועדה שמתכנסת במסגרת המוסד לביטוח לאומי, ומורכבת מרופא מוסמך, מפקיד שיקום ומעובד המוסד לביטוח לאומי. ועדת הרשות מוסמכת לקבוע כי האדם הינו "נכה נזקק", וזאת במידה והוא עומד בקריטריונים (נפגע בעבודה, נכות זמנית או לזמן מוגבל, אינו משתכר ואין סיכוי סביר שיוכל להשתלב בעבודה).
קראו עוד בתחום:
- עתירה נגד חוק הביטוח הלאומי בנושא של גמלת ניידות
- האם קטין נכה אשר נמצא בפנימייה בעלת אופי שיקומי זכאי לגמלה מביטוח לאומי?
- תביעה לקבל כספי קצבת ניידות אשר תשלומה הופסק בעקבות עזיבת ישראל
- יתרת זכות בחשבון הבנק בעת הגשת תביעה לקבלת גמלת הבטחת הכנסה
הועדה יכולה לקבוע כי האדם שבפניה "כאילו" נכה בעל 100% נכות, ולכן הוא זוכה בקצבה חודשית גבוהה יותר מזו לה הוא היה זוכה במידה והיו מתחשבים אחוזי הנכות הזמנית שלו בלבד.
בסמכותה של ועדת הרשות לקבוע סטאטוס של "נכה נזקק" למשך ארבעה חודשים. לאחר ארבעת החודשים, אותו אדם יכול להגיש תביעה נוספת להמשך ההכרה, וזאת למשך תקופות זמן נוספות. בכל בקשה מחודשת, ועדת הרשות צריכה לקבוע האם הוא עומד בקריטריונים לקבלת הסטאטוס.
השיקולים הרלוונטיים שעל ועדת הרשות לשקול
בפסיקתו של בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, ציין בית הדין כי ועדת הרשות הינה גוף מאין שיפוטי. על כן, עליה לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים לעניין, ולנמק את החלטותיה באופן סביר. השיקולים שעל הועדה לשקול אינם רק שיקולים רפואיים, אלא גם שיקולים תעסוקתיים שעוסקים בסיכויים הריאליים של הנכה למצוא עבודה בתקופת הנכות הזמנית.
ערעור על החלטה של ועדת הרשות
כאמור, לועדת הרשות נתונה הסמכות לקבוע כי נכה מסוים הינו "נכה נזקק" לפי תקנה 18, ולכן יכולה היא לקבוע כי מבחינה מעשית, הנכה הינו נכה 100% ועל כן מגיע לו לקבל את סכום הקצבה המרבי. אולם, ועדת הרשות יכולה גם לדחות את הבקשה. על החלטה של הרשות בנוגע לבקשה ניתן להגיש ערעור בפני בית הדין האזורי לעבודה.
בית הדין לעבודה אינו מוסמך לקבוע האם אדם מסוים הינו נכה נזקק או לא. סמכותו של בית הדין לעבודה מוגבלת רק לביקורת השיפוטית על שיקולי ההחלטה, על הדרך בה היא התקבלה ועל סבירותה. במקרה שהגיע לפתחו של בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בית הדין קיבל תביעה של נכה לבדיקה מחודשת של בקשתו.
בין היתר, בית הדין ציין כי נפלו פגמים מהותיים בתהליך קבלת ההחלטה. במקרה זה, ההחלטה לא נומקה באופן סביר. כמו כן, השיקול היחידי שנשקל היה השיקול הרפואי, ולא נשקלו שיקולים תעסוקתיים כלל, וזאת הנוסף לעובדה שלתובע לא ניתנה זכות טיעון בפני הועדה, אלא רק באמצעות הכתב. לכן, ההחלטה התבטלה והעניין חזר לבחינה מחודשת.
לסיכום,
"נכה נזקק" זהו סטאטוס שנועד להתמודד עם מצב הביניים שבין סוף תקופת קבלת דמי הפגיעה בעבודה, ותחילת חזרתו לעבודה של הנכה במקרים בהם הנכות אינה קשה באופן קבוע, אולם היא לא מאפשרת לנכה, בינתיים, לחזור למעגל העבודה. הסטאטוס ניתן למשך ארבעה חודשים, כאשר הנכה יכול לבקשת להאריך את התקופה בסוף ארבעת החודשים. הסטאטוס מאפשר לנכה לקבל קצבאות "כאילו" הוא נכה 100%, וזאת לתקופת זמן מוגבלת.