בשעה שהמורה איחרה לשיעור התלמיד נפגע ברגל ונגרם לו נזק
דרגו את המאמר |
|
תלמיד שנפגע בקטטה במסגרת הלימודים הגיש לאחר כמעט עשר שנים תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף, נגד משרד החינוך, הנהלת בית הספר, והתלמיד שפגע בו, בטענה כי הנתבעים הפרו את חובת הזהירות לפקח על הנעשה במסגרת בית הספר. בית משפט השלום בתל אביב - יפו נדרש להכריע בסוגיה זו.
לטענת התובע, בשנת 2003, בהיותו תלמיד כיתה י', הוא המתין יחד עם בני כיתתו לשיעור חינוך גופני, באותה עת המורה איחרה לשיעור ובינתיים החלה להתפתח קטטה בין שני תלמידים, במהלך הקטטה בעט אחד התלמידים בתובע, שצפה באירוע מהצד וכלל לא היה מעורב במריבה, וכתוצאה מכך נגרמו לו נזקים.
על פי חוות דעת רפואית של מומחה בתחום האורתופדיה מטעם בית המשפט, לתובע נותרה כתוצאה מתאונת התלמידים נכות צמיתה בשיעור 10% בגין נקיעות חוזרות של פיקת הברך.
התובע צירף לכתב התביעה אישור מטעם אחות בית ספר המוכיח כי הוא נפגע במהלך שיעור ספורט ופרק את הברך, והוסיף מסמך רפואי אשר הונפק ביום פגיעתו על ידי קופת החולים.
המורה איחרה לשיעור והותירה קבוצת תלמידים ללא פיקוח
התובע טען כי המורה התרשלה בכך שאיחרה להגיע לשיעור, והותירה מספר רב של תלמידים ללא פיקוח, על כן יש להטיל עליה את האחריות לנעשה.
עם זאת גם המורה לחינוך גופני, וגם התלמיד העידו כי הם אינם זוכרים את האירוע הנטען. התלמיד ציין כי אינו זוכר שלמד עם התובע, או שפגע בו בשעת קטטה. עוד נטען כי לו אכן התרחשה התקרית, הוריו של התובע היו מיד מתלוננים על האירוע להנהלת בית הספר, אך מאחר והאירוע לא דווח ולא בוצע בירור, יש בכך כדי לערער את גרסתו של התובע ולדחות את התביעה לפיצויים.
לאחר שמיעת הטענות סבר בית המשפט כי יש לקבל את גרסת התובע באשר להתרחשות הפגיעה בסמיכות לשיעור ספורט בין כותלי בית הספר, מאחר וגרסתו היתה רציפה ואמינה, ונתמכה במסמכים רפואיים.
לפני שיעור ספורט התלמידים מלאי אנרגיה לכן יש להנהיג מידת פיקוח גבוהה יותר
עוד סבר בית המשפט כי הנהלת בית הספר היתה צריכה להנהיג מידת פיקוח גבוהה יותר, בעיקר בזמן בו צריך להתחיל השיעור, ובפרט לפני שיעור חינוך גופני, בו התלמידים מפוזרים באולם ספורט או במגרש, ולא יושבים ליד שולחן וממתינים למורה. על כן הגיע בית המשפט למסקנה כי הנהלת בית הספר הפרה את חובת הזהירות החלה עליה כלפי התובע.
עוד נקבע כי התלמיד שבעט בתובע הפר את החובה המושגית והקונקרטית, מכיוון שהתלמיד בחר לשחק באותו משחק אלים עם חברו, מבלי להתחשב בתלמידים הנוספים שנכחו סביבו.
התובע שהבחין בקטטה היה צריך לקחת צעד אחד אחורה
בנסיבות אלה קבע השופט כי התלמיד הפוגע יישא בשיעור של 30% מגובה הנזק, הנהלת בית הספר תישא בשיעור של 50%, ומשרד החינוך יישא ב 20% הנותרים. בנוסף יש לייחס לתובע אשם תורם בשיעור של 30%, מאחר והוא עמד בסמיכות להתקוטטות התלמידים שנמשכה מספר דקות, חרף הסיכון לפגיעה.
בסופו של דבר נקבע לתובע פיצויים בסך כולל של 282,800 שקלים. ולאחר ניכוי אשם תורם בסך של 121,200 שקלים, חויבו שלושת הנתבעים לשלם לו סך של 161,600 שקלים, ובנוסף לשאת בהוצאות משפט בשיעור 23.6%.
ת"א 42206-08