www.what2do.co.il

מבוטח נפטר בגין התקף אסטמה, האם בני המשפחה יזכו לקצבת תלויים?

דרגו את המאמר

מבוטח נפטר בגין התקף אסטמה, האם בני המשפחה יזכו לקצבת תלויים?

מינוי מומחה רפואי בתביעה לקצבת תלויים - מוות מהתקף אסטמה


סעיף 131 לחוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995, קובע כי המוסד לביטוח לאומי ישלם לתלויים של מבוטח אשר פגיעה בעבודה גרמה למותו, קצבה חודשית או מענק. תלויים המבקשים כי יפסקו עבורם מענק או קצבה, בתביעות המוגשות מכוח סעיף זה, נדרשים להוכיח שלושה תנאים מצטברים – למבוטח אירעה פגיעה בעבודה (מחלת מקצוע או תאונת עבודה), תוצאת מותו של המבוטח, וקשר סיבתי בין מותו של המבוטח לבין הפגיעה בעבודה.


על מנת להוכיח את יסוד הקשר הסיבתי, די בכך שיוכח הקשר בין הסיבה לתוצאה ואין צורך להוכיח סיבתיות בלעדית וישירה. דהיינו, הפגיעה בעבודה אינה צריכה להיות הסיבה הבלעדית למותו של המבוטח וזכותם של התלויים תתקיים גם כאשר הפגיעה סייעה או החישה את המוות.


סעיף 79 לחוק מגדיר פגיעה בעבודה כתאונת עבודה או מחלת מקצוע. תאונת עבודה הינה תאונה אשר אירעה לעובד במהלך עבודתו ובעקבות תנאי עבודתו. מחלת מקצוע הינה מחלה אשר העובד חלה בה בעקבות עיסוקו או עבודתו, בשל חשיפה לגורמים מזיקים (כגון חומרים רעילים) לאורך זמן.

 

      קראו עוד בתחום:


במקרה אשר הונח לפתחו של בית הדין לעבודה, טענו אישה וילדיה כי הם זכאים לקצבת תלויים וזאת משום שאבי המשפחה נפטר בגין התקף אסטמה חריף. התובעים טענו כי יום האירוע היה יום חריג ביותר מבחינת המנוח, הן בשל השיחות עם לקוחותיו והן בשל היקפו של היום. לטענתם, התמוטטותו של המנוח עם הגעתו הביתה, בטרם עלה במדרגות הבית, מקיימת סמיכות זמנים אשר חזקה עליה כי היא יוצרת קשר סיבתי בין העבודה להתמוטטות.

 

התובעים ביקשו למנות מומחה רפואי מטעם בית הדין לעבודה, בתחום הריאות, על מנת לעמוד על הקשר הסיבתי בין ההתקף לעבודה, ובין העבודה למוות.

 

בית הדין לעבודה: "יום העבודה האחרון של המנוח - חריג ביותר"


בית הדין קבע כי בנסיבות המיוחדות של מקרה זה, ולאור הטענות אשר הועלו על ידי התובעים, יש לבחון את הסוגיה הנדונה לפי אמות המידה שנקבעו בפסיקה בעניין אוטם שריר הלב או אירועים מוחיים. דהיינו, יש להוכיח אירוע חריג בעבודה ולאחר מכן למנות מומחה רפואי לשם בחינת הקשר הסיבתי.

 

אירוע חריג הינו אירוע אשר נחשב כחדק נפשי בלתי רגיל, או מאמץ גופני יוצא דופן. מדובר אפוא בבחינה סובייקטיבית, דהיינו מנקודת מבטו של המנוח. יצוין עוד כי מינויו של מומחה רפואי נעשה גם כאשר קיים ספק בנוגע להוכחת האירוע החריג, ודי בראשית ראיה על מנת לעמוד בנטל הדרוש. ראשית ראיה זו יכולה להיות סמיכות זמנים בין אירוע מסוים בעבודה לבין האירוע המוחי או התקף הלב (ובמקרה זה – התקף האסטמה).


בית הדין לעבודה בחן את יומו האחרון של המנוח וקבע כי מדובר ביום חריג במיוחד. המנוח החל לעבוד ביום המדובר בשעה שמונה בבוקר, ושב לביתו רק לקראת עשר בלילה. כמו כן, יומו כלל נסיעות בכל רחבי הארץ, והסתיים בשיחה קשה עם לקוח המודיע לו על הפסק ההתקשרות המשותפת (בשל קשיים כלכליים). "

 

לאור העדויות, התצהירים, אסופת החשבוניות, דו"חות העבודה, והמסמכים השונים, מצאנו כי יום פטירתו של המנוח היה יום עבודה עמוס וארוך במיוחד, באופן החריג לעבודתו הרגילה", קבעו השופטים.


הלכה פסוקה היא כי במקרים של ספק בהערכת חריגותו של אירוע מסוים, יש להתיר לבית הדין למנות מומחה רפואי מטעמו. יודגש כי עצם מינוי זה אין בו משום קביעה פוזיטיבית, בשלב זה של הדיון, שהוכח קיומו של "אירוע חריג" בעבודתו של המבוטח-התובע. לסיכום, בית הדין קבע כי לאור סמיכות הזמנים בין מועד פטירתו של המנוח, לבין יום עבודתו העמוס והחריג ביחס לעבודתו הרגילה, יש למנות מומחה רפואי במקרה זה.
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

ביטוח לאומי - תביעות פיצויים נפגעי תאונות עבודה

ביטוח לאומי- תביעות פיצויים לנפגעי תאונות עבודה, מחלת מקצוע או מיקרוטראומה.  

ועדה רפואית - אחוזי נכות

מהי ועדה רפואית? מי היא קובעת? מאמרים, עצות משפטיות ופניה אל עורכי דין באתר 

ועדות רפואיות

איך להתכונן לועדה רפואית? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין העוסקים בתחום הפיצויים 

זכויות נכים בביטוח לאומי

במאמר זה ננסה לפרסם חלק מההטבות אשר ניתנו לנכי תאונת עבודה. כל ההטבות שסופקו לתובעים הנ"ל, ניתנו בכפוף למבחנים שנקבעו בחוק, בתקנות ובפסיקה הנ"ל. זאת, למרות התכחשות המוסד לביטוח לאומי לזכאויות נכי תאונות עבודה ואי פרסום זכויות אלה.  

תביעת ביטוח בגין נכות מתאונה ומחלוקת בנוגע לפרשנות חישוב הפיצוי

מהו ביטוח "נכות מתאונה"? האם חברת הביטוח יכולה "לשחק עם פרשנות הסעיף"? 

תאונות עבודה או נכות כללית מה עדיף?

עשרות פסקי דין, מאמרים, עצות בנושאי תאונת עבודה, נכות ופניה אל עורכי דין באתר 

פיצויים בעקות תאונה אשר איננה תאונת עבודה - מהם דמי תאונה?

עובד בישראל אשר נפגע בתאונה שאיננה תאונת עבודה (לדוגמא, תאונה במהלך משחק כדורגל ביום חופש) יכול להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקבלת "דמי תאונה"... 

את מי תובעים לאחר תאונת עבודה ?

נפגעת בעבודה? נגרמו לך נזקי גוף? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר  

מיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מיקרוטרואמה ופיצויים...מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר... 

מחלות מקצוע

מהי מחלת מקצוע? כיצד היא מוגדרת בפסיקה? פסקי דין, מאמרים ופניה אל עורכי דין באתר 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.