התקף לב כתאונת עבודה בתור רשלנות המעביד - האמנם?
דרגו את המאמר |
|

ויכוח במקום העבודה גרם להתקף לב – האם רשלנות המעביד?
עובדים אשר נפגעים בשל תאונות עבודה במהלך עיסוקם יכולים לעיתים להגיש תביעה ישירה כנגד המעסיק. במקרים אלו, טוענים העובדים כי מדובר ברשלנות המעביד ועל כן על המעסיק (בדרך כלל חברת הביטוח שלו) לפצות בגין הנזק. האם גם התקף לב במקום העבודה יכול להיגרם בגין רשלנות המעביד?
אחראי הסעות בעירייה, בשנות ה-50 לחייו, הגיש תביעה מסוג זה כנגד מעסיקתו. מדובר בעובד ותיק (20 שנה בעירייה). אשר מעליו עמדה מנהלת מטעמה של העירייה שנדרשה, בין שאר תפקידה, לפקח על עבודתו. באחד הימים, הסעה אשר הייתה אמורה לאסוף תזמורת מקומית, לא הגיעה ליעדה. המנהלת, אשר משרדה היה סמוך למשרדו של אחראי ההסעות, הגיעה לחדרו של האחרון לשאול לפשר העניין. העובד טען כי מנהל התזמורת אמור היה לדאוג להסעה וזאת משום שהתזמורת הייתה אמורה להתנייד באמצעות הסעה מטעם חברה חיצונית.
קראו עוד בתחום:
- ההבדל בין סיכון סביר לבין סיכון בלתי סביר - אחריות המעביד
- האם מעביד אחראי לפיצויים בגין השלמה עם נהלים לא בטיחותיים בעבודה?
- עובד נפל מעגלה לא בטיחותית - האם רשלנות המעביד?
- האם המעביד אחראי לאספקת כלים בטיחותיים לעובדים?
המנהלת, אשר לא קיבלה טענה זו, החלה להטיח באחראי ההסעות האשמות שונות בטענה שנהגי אוטובוס שהינם עובדי עירייה היו פנויים והיו יכולים לבצע את המשימה. לטענתה, טעה האחראי כאשר שיבץ את התזמורת בהסעה מטעם חברה חיצונית והיה עליו לדאוג לפיתרון על ידי עובדי העירייה.
העובד החליט שלא לוותר והתעקש על עמדתו. לפתע, חש הוא בלחצים בחזה ולאחר זמן קצר הובהל לבית החולים. בבית החולים אובחן העובד כמי שלקה באוטם שריר הלב. בעקבות כך, נאלץ העובד לעבור ניתוח מעקפים וצנתור. במשך חצי שנה שהה התובע בחופשת מחלה ולאחר מכן שב לתפקידו הקודם. עם זאת, חזרתו הייתה תוך כדי צמצום היקף העבודה בשל הנסיבות הבריאותיות. בתוך זמן קצר נאלץ העובד אף לחזור ולעבוד בתור נהג (דבר אשר הביא להפחתה נוספת בשכרו ובסופו של היום ליציאתו לפנסיה מוקדמת).
במשך שלוש שנים סירב המוסד לביטוח לאומי להכיר באירוע, בשל חריגותו, כתאונת עבודה. בסופו של היום בית הדין לעבודה קבע כי אכן עסקינן בנפגע עבודה וועדה רפואית מטעם המל"ל קבעה לאחרון נכות בשיעור 25%.
נכות זו הביאה לקצבה חודשית ומענק חד פעמי. לאחר מכן, העובד פנה והגיש תביעה בגין רשלנות מעביד בשל התנהגות המנהלת ביום התאונה. חברת הביטוח טענה תחילה כי הסכומים המבוקשים הינם גבוהים ובלתי מבוססים. עם זאת, חברת הביטוח הכירה כבר בתחילה בחובתה לשלם תגמולי ביטוח כלשהם. לאחר דין ודברים, הגיעו חברת הביטוח והלקוח להסכם פשרה במסגרתו קיבל אחראי ההסעות לשעבר פיצויים בסך 140,000 שקלים (מלבד כספי הביטוח הלאומי).