www.what2do.co.il

מחלה קונסטיטוציונאלית במסגרת תביעה נגד קצין התגמולים

דרגו את המאמר

מחלה קונסטיטוציונאלית במסגרת תביעה נגד קצין התגמולים

חוק הנכים קובע כי נכה אשר דרגת נכותו איננה נופלת משיעור מסוים זכאי לקבל מאוצר המדינה תגמולים. חייל אשר לקה בנכות זכאי לתגמולים במידה ומתקיימים בעניינו שני תנאים מצטברים – הנכות נגרמה בתקופת שירותו ובעקבות השירות. על החייל להוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה לבין השירות.

 

ישנם חוקים אשר קובעים כי קיימת זיקה בין הקשר הסיבתי לבין מועד הפגיעה. לדוגמא, חוק הביטוח הלאומי קובע כי עובד זכאי לגמלאות אם נפגע תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו. סעיף 83 לחוק הביטוח הלאומי מוסיף כי תאונה אשר אירעה לעובד תוך כדי העבודה, רואים אותה כתאונה שאירעה גם בעקבות העבודה, וזאת כל אימת שלא הוכח אחרת.


לא כך הדברים כאשר מדובר בתביעה לפי חוק הנכים. בחוק זה מוטל על התובע להוכיח באופן נפרד ומצטבר, הן כי הפגיעה הייתה במהלך השירות, והן כי היא נגרמה בעקבות השירות. מדובר אפוא בשני תנאים "אשר עומדים על רגליים עצמאיות ואינם תלויים זה בזה". הדברים מסתבכים והולכים כאשר מדובר בפגיעה אשר מעט מרוחקת מהמצב או מהפעולה אשר מהווים את השירות.


שאלה זו מורכבת אפוא משני רבדים – הרובד הנורמטיבי והרובד הספציפי. בנוגע לרובד הנורמטיבי, נשאלה השאלה מהי הפרשנות הנכונה למונח "עקב השירות" והאם ניתן לקבוע בוודאות שהפגיעה נגרמה בעקבות השירות. לגבי הרובד הספציפי – נשאלת השאלה האם במקרה המסוים זכאי החייל לתגמולים מאוצר המדינה. כאשר מדובר בפגיעות נפש, קשה מלאכת הוכחת הקשר הסיבתי שבעתיים.


מהי מחלה קונסטיטוציונאלית?


הפגיעה הקשה ביותר בנפש הינה פגיעה אשר גרמה להתפרצות מחלה קונסטיטוציונאלית כגון סכיזופרניה. דהיינו, מחלה אשר קיננה בנפשו של החייל והתפרצה בעקבות אירועים אשר התרחשו בשירות הצבאי. מצד אחד, קצין התגמולים נוטה לטעון כי המחלה הייתה קיימת כמעין קוד גנטי בנפשו של החייל. מצד שני, החייל טוען כי לולא השירות הצבאי, לא הייתה מתעוררת המחלה כלל.


בחינת קשר סיבתי במקרים אלו נעשית בשני שלבים עיקריים. ראשית, יש לבחון האם קיים קשר סיבתי עובדתי בין אירוע פלוני לתוצאה פלונית (מבחינת מחקרים ומאמרים רפואיים). השלב השני עוסק בקשר הסיבתי המשפטי – דהיינו, החלת מבחנים משפטיים על הקשר הסיבתי העובדתי אשר תפקידם לסנן ולברור מבין הגורמים העובדתיים את אלו אשר ראוי כי יישאו עמם אחריות משפטית.


חוק הנכים – תכלית סוציאלית


כאשר מדובר בחוק הנכים, גישתו של בית המשפט מימים ימימה היא כי יש להעניק לחוקים אלו פרשנות רחבה וזאת מתוך הכרה בתכליתם הסוציאלית. הלכה פסוקה היא כי בבואו של בית המשפט לדון בחוקי נכים, מוטל עליו לנהוג ברוחב לב ולא לסכל את מטרת החיקוק – להיטיב עם אנשים אשר נושאים בסיכון מיוחד. נטייה זו באה לידי ביטוי בולט כאשר בית המשפט עוסק בחיילים הסובלים מהתפרצות מחלות קונסטיטוציונאליות.


הלכה פסוקה היא כי כאשר מחלה קונסטיטוציונאלית התפרצה תוך כדי השירות, ונמצא כי יש קשר סיבתי-עובדתי בין השירות לבין התפרצות המחלה, מייחסים את המחלה במלואה לשירות (גם כאשר החייל בא אל השירות כשהוא "נושא את המחלה בגופו באורח רדום"). במילים אחרות, המחלה תוכר במלואה על ידי קצין התגמולים, וזאת גם כאשר השירות לא היה הגורם היחיד והבלבדי אשר גרם להתפרצותה.

 

      קראו עוד בתחום זה:


בבוא בית המשפט לבחון את זכאותו של פלוני הסובל ממחלה קונסטיטוציונאלית לתגמולים, עומדים בפניו שני שיקולים. ראשית, האם היו גילויים הנוגעים למחלה עובר לגיוסו של החייל. שנית, האם לא ניתן לקבוע בוודאות כי המחלה הייתה מתפרצת גם לולא השירות.


פעמים רבות נטען על ידי קצין התגמולים כי המחלה הייתה מתפרצת בלאו הכי. הלכה פסוקה היא כי גם כאשר המחלה הייתה יכולה להתפרץ או להתלקח לולא השירות, אין בכך כדי לשמוט את הקשר הסיבתי בין הדברים. דהיינו, האפשרות התיאורטית הנ"ל איננה יכולה לאיין את העובדה כי השירות הצבאי הוא שהאיץ את התפרצות המחלה. מכאן שהשירות גרם למחלה ועל כן הנכה זכאי לתגמולים. 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

תביעות נגד משרד הביטחון

מתי תוגש תביעה נגד משרד הביטחון? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר 

התיישנות - משרד הביטחון, צבא

מתי מתיישנת הזכות להגיש בקשות בגין פגיעה או מחלה במהלך השירות? 

פסוריאזיס, צבא - קשר בין המחלה לשרות

האם מחלת הפסוריאזיס יכולה להיגרם כתוצאה מתנאי השירות? אם כן כיצד נתבע פיצויים? 

כיב קיבה, שרות צבאי והקשר

כיצד ניתן להוכיח קשר סיבתי בין פרוץ אולקוס (כיב קיבה) לבין שירות בצבא ו/או בכוחות הביטחון? 

הלם קרב

מהו הלם קרב? את מי תובעים במקרה של הלם קרב? מה מועד ההתיישנות? ועוד... 

הקשר בין מחלת הסוכרת לשרות הצבאי

לצורך בחינת שאלה האם יש קשר בין מחלת הסוכרת לשרות הצבאי יש לשים לב כי ישנם שני סוגי סכרת... 

הקשר בין השרות הצבאי למחלות נפש

כיצד מוכיחים קשר בין שירות צבאי או משטרתי ומחלת נפש אשר נגרמה או הוחמרה כתוצאה מתנאי השירות? 

בחירת זכויות לפי חוק הביטוח הלאומי או לפי חוק הנכים?

חייל או שוטר שנפגע או חלה יכול לתבוע במסגרת ביטוח לאומי או קצין תגמולים, מהו המסלול המומלץ? 

נכי צה"ל וחוק הנכים, לאן?

חוק הנכים נכנס לתוקפו בשנת 1959. מדובר בחוק בעל מטרות סוציאליות ואשר עניינו לעזור ולאפשר סיוע לאנשי כוחות ביטחון אשר חלו או נפגעו או במסגרת שירותם... 

קצין תגמולים- מידע משפטי ומדריך להגשת תביעה

נפגעת בצבא? מעוניין להגיש תביעה נגד קצין תגמולים? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.