תביעה להכרה בהתהפכות רכב (טרקטור) כתאונת דרכים
דרגו את המאמר |
|

התהפכות טרקטור כתאונת דרכים
תאונות דרכים אינם רק תאונות "רגילות" בהם אדם נפגע בגין התנגשות בין כלי רכב. תאונות דרכים, על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כוללות גם מגווון רחב של מקרים נוספים (לדוגמא, בעת ירידה מהרכב או בעת החלפת גלגל). האם התהפכות של טרקטור על פועל, כאשר הרכב היה במצב עמידה, היא תאונת דרכים?
אדם נהרג במהלך עבודתו על טרקטור בעקבות התהפכות הרכב. האם מדובר בתאונת דרכים? מצד אחד, בני משפחתו של המנוח טענו כי מדובר בתאונת דרכים לפי הגדרתה בחוק. מצד שני, חברת הביטוח של הטרקטור טענה כי לא מדובר בתאונת דרכים וזאת משום שהתהפכות הרכב, בנסיבות המקרה, לא הייתה במהלך "שימוש ברכב מנועי".
טענתה העיקרית של חברת הביטוח הייתה כי מאחר וההגדרה הבסיסית של תאונת דרכים מחייבת הכרה בכך שהשימוש ברכב היה "למטרות תחבורה", לא מדובר בתאונת דרכים. חברת הביטוח הוסיפה כי בעת האירוע הטרקטור היה בעצירה מוחלטת, והתהפכותו נגרמה בשל עלייתו של המנוח וחברו לעבודה על מיכל הריסוס שהיה מחובר לרכב.
קראו עוד בתחום:
- האם תאונה של טרקטורון במדבר היא תאונת דרכים?
- תאונת דרכים- איבוד שליטה והתהפכות, ברכב
- נפילה של עגלה מארגז משאית, האם תאונת דרכים?
- האם קטנוע אשר התדרדר בעת העמסה על טנדר גרם לתאונת דרכים?
בית המשפט קבע כי יש לדחות טענות אלו ולקבוע כי אכן עסקינן בתאונת דרכים. בפסק הדין צוין כי האירוע התרחש כאשר חברו של המנוח עוצר את הטרקטור בעת נסיעה. נקבע כי ההתהפכות של הרכב הייתה חלק מהשימוש בו כרכב מנועי, ואין נפקא מינה אם מדובר ב"מטרות תחבורה".
מטרות תחבורה, האמנם?
הלכה פסוקה היא כי אין צורך לבחון האם התדרדרות או התהפכות של רכב הייתה במסגרת מטרות תחבורה. במקרים אלו, מדובר ב"שימוש" אשר לא צריך להתחקות האם מטרותיו וההתהפכות\התדרדרות מהוות אפוא תוצאה של השימוש ברכב. בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קיימת חזקה חלוטה כי שימוש ברכב מנועי הינו – בין השאר התהפכות או התדרדרותו של הכלי.
כמו כן, צוין בפסק הדין כי הדברים עוגנו גם בשורה של פסיקות. לדוגמא, ברע"א 418/03 אוסם נ' סמג'ה, אשר ניתן ב-13.12.04, נקבע כי "אין לסווג את התדרדרות וההתהפכות כשימוש ברכב המנועי אלא כתוצאה של השימוש". דהיינו, חברת הביטוח לא הייתה יכולה לטעון להעדר חבות ביטוחית ואין להגביל את דבריו של המחוקק בנוגע להתהפכות רכב, כפי שהם מופיעים בחוק, למקרים חריגים בהם ההתהפכות הינה חלק ממטרות התחבורה של הרכב.
השופט הוסיף וציין כי דרכי השימוש אשר מפורטות בחוק הפיצויים כוללות שני סוגים של מצבים – מצבי פעילות (נסיעה, כניסה לרכב, ירידה ממנו וכדומה) אשר נגרמים כתוצאה ממעשים פיסיים שמבצע המשתמש ברכב, ומצבים נוספים אשר אינם דורשים מעורבות של הנפגע כגון התהפכות, נפילה של מטען, התנתקות חלק מהרכב וכיוצא בזה.
מדובר אפוא באירועים ייחודיים אשר נכללו בהגדרה של "שימוש ברכב מנועי", אך משום שעצם התרחשותם נושא עימו סיכון תחבורתי ולכן הינם בעלי אופי תחבורתי. לסיכום, נקבע כי כאשר תאונה התרחשה בשל התהפכות רכב, הסיכון התחבורתי אשר בא לידי ביטוי כתנאי לתחולת הגדרת תאונת הדרכים, מקופל בתוך המקרה. במילים אחרות, לא היה על התובע להוכיח כי בעת שהטרקטור התהפך, הפעילות שנעשתה בו הייתה לשם מטרות תחבורה.