תביעה בגין תאונת דרכים של קטנוע ללא ביטוח - האם אשם תורם?
דרגו את המאמר |
|

דחיית טענת אשם תורם לאחר תאונה עם אופנוע בלי ביטוח
על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, כל אדם זכאי לפיצוי לאחר תאונת דרכים גם כאשר הוא אשם בתאונה. עם זאת, במקרים בהם נהגים נוהגים ללא ביטוח, אין הם רשאים להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח מכוח חוק הפיצויים. במקרים אלו, יכולים הנפגעים להגיש תביעה נזיקית על בסיס פקודת הנזיקין.
תביעות על בסיס פקודת הנזיקין יכולות להביא למצב בו תיטען נגד הנפגעים טענת אשם תורם. טענה זו גורסת כי הנפגע אשם בקרות התאונה ועל כן יש לגזור את אחריותו מסכום הפיצויים. במקרה אשר הונח לפתחו של בית המשפט השלום, נידונה עניינו של נהג קטנוע אשר עבר תאונה כאשר הוא נוהג ללא ביטוח.
קראו גם:
- האם פגיעה מרכב אשר חנה על המדרכה הינה תאונת דרכים?
- פיצויים לרוכב על 150 סמ"ק למרות רישיון ביטוח עד 50
- הלכת השנים האבודות - חישוב אובדן השתכרות לילד מוכשר מהרגיל
התובע, יליד 1996, נפגע במהלך תאונת דרכים כאשר נהג ללא ביטוח על קטנוע והתנגש במכונית בה נהג הנתבע. בעקבות התאונה, סבל התובע מנזקי גוף קשים ואף אושפז בבית החולים למשך 17 יום. מאחר והתובע נהג ללא ביטוח, נידונה תביעתו על בסיס הוראות פקודת הנזיקין ולא לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
לא הוכחה רשלנות מצד נהג הקטנוע
את התביעה השעין התובע על הרשעתו של הנתבע בפלילים בעבירות של נהיגה בחוסר זהירות ואי מתן זכות קדימה. הנתבע טען כי יש להפחית את סכום הפיצויים אשר הושת עליו וזאת משום שיש לפסוק אשם תורם של נהג האופנוע.
הלכה פסוקה היא כי הרשעה בפלילים איננה חוסמת את דרכו של נתבע בהליך אזרחי לטעון לאשם תורם מצידו של הניזוק. עם זאת, בית המשפט דחה את טענת האשם תורם וזאת בשל חוסר בתשתית ראייתית להוכיח הטענה. השופט קבע כי התובע לא התרשל באופן נסיעתו על האופנוע, לא במהירות נסיעתו, לא באשר לתשומת ליבו לנעשה בכביש ולא בתגובתו המהירה לפני ההתנגשות.
למעשה, בפסק הדין נקבע במפורש כי התובע לא היה יכול למנוע את התאונה וכל האחריות להתרחשותה רובצת על כתפיו של נהג המכונית. השופט הוסיף וציין את דבריו של בוחן התנועה מעדותו –
"דעתי היא כי האשם הבלעדי הוא במכונית הפרטית. רוכב הקטנוע נסע לתומו בכביש הראשי ולא נמצא ממצא בדבר המהירות שלו. כמו כן, גם אם מצאתי כי נסע מהר, במקרה הכי גרוע היה מקבל דוח טכני על עבירת מהירות. הוא לא אמור לצפות שרכב יפתיע אותו מצד ימין ועצם קרות התאונה זה תגובה אינסטינקטיבית של רוכב הקטנוע הדו גלגלי שהיציבות שלו כשל רכב בעל ארבעה גלגלים".