www.what2do.co.il

קללות וגידופים – האם הם לשון הרע?

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

קללות וגידופים – האם הם לשון הרע?

קללות וגידופים – האם הם לשון הרע?

בבוקרו של ה-15 באוקטובר 2007 הגיעו לבית הספר בראש העין שני הורים לשני ילדים שונים, על מנת להביא את ילדיהם לעוד יום של לימודים. לאחר שהגיעו למוסד החינוכי, התעורר וויכוח בין ההורים שבסופו הוגשו שתי תביעות שונות בגין לשון הרע.

האישה, טענה כי הגיעה לבית הספר עם בנותיה ואז חסם את רכבה האדון הנכבד, תוך כדי שהוא צועק לעברה: "את עוד תחזירי את הכסף לעירייה, חתיכת שרמוטה".

לטענת הגבר, הוא הגיע לבית הספר כאשר הוא מסיע לשם את ילדיו, ואז ראה את גברת כהן כאשר היא חוסמת את הכביש, עומדת על מעבר חצייה, מונעת מילדים לחצות בבטחה ומהווה סכנה לציבור. לדבריו הוא פנה אליה באדיבות והיא בתגובה ענתה לו בזדון: "עוד פעם אתה שמן מגעיל, תפסיק לנהל את המדינה".

כאמור שני הצדדים הגישו תביעות לשון הרע אחד כנגד השני וסמכו על בית המשפט להכריע ביניהם.

המבחן האובייקטיבי

על פי חוק לשון הרע, ישנם מספר קריטריונים אשר קובעים האם דברים שנאמרו כלפי אדם מסוים מהווים עילה לקבלת פיצויים. מדובר במבחן אובייקטיבי ולא סובייקטיבי. כאשר האומדן האמיתי אינו מה מרגיש הנפגע כלפי הדברים שנאמרו כלפיו אלא מה הן ההשלכות החברתיות אשר עלולות להיגרם בשל הדברים הללו.

יש כמובן גם להתחשב בנסיבות שבהן נאמרו הדברים, שכן דברים מסוימים ישמעו אחרת בתפאורה שונה. לא ניתן להתייחס אותו דבר לדברים בשתי התביעות שלהלן, אילו הייתה ביניהם מערכת יחסים שונה משני הורים לילדים בבית ספר.

 

השופט מביא כדוגמא פסיקה דין שראתה בדברים "כלב בן כלב, נביא שקר שתום עין" לשון הרע משום שהם נאמרו בין ראש רשות מקומית וסגנו בפורום של ישיבת הנהלה.

מבחן אמיתות הדברים

בנוסף, במידה והדברים הינם דברי לשון הרע, יש לבחון את אמינותם ונכונותם. אמנם אין הכרח לבדוק האם הם אמיתיים לגמרי, אלא האם הם יכולים לצור רושם מוטעה כלפי אדם מסוים אפילו אם אינם נכונים.

 

למשל, כאשר נאמר על גברת כהן כי היא "שרמוטה" על ידי אדון גורן, ברור לכול עוברי האורח שנקלעו למקום ושמעו את הדברים, שמדובר בגידוף והגברת איננה עוסקת בזנות.

בנוגע לביטוי "שמן מגעיל", מדובר אולי באמרה שמעט יותר נכונה ויזואלית. בית המשפט מצר על תכיפות השימוש בקללות בחברה הישראלית כיום, עד כדי שלעיתים קרובות לא ניתן להתייחס אליהם כמעשה שאינו נורמטיבי המצריך הפעלת לשון הרע.

 

בנוסף, אומר השופט, כי במידה והדברים נאמרו תוך כדי וויכוח קולני והטחת האשמות, נוטה בית המשפט שלא לראות בהם לשון הרע.

 

אי לכך ובהתאם לזאת, דחה בית המשפט את שתי התביעות ולא חייב אף צד בהוצאות בית המשפט.

 

לסיכום, לא כל העלבה או קללה מהווים לשון הרע ומבחן החוק מעמיד תנאים מסובכים יותר על מנת לחסוך מזמנו של בית המשפט ומערכות הדין.

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965

חוק איסור לשון הרע נועד להגן על כבודו של אדם או איגוד ומונע פרסומים שעלולים לפגוע ולגרום נזק. 

לשון הרע על ציבור - קבוצת אנשים, גוף, ארגון

השאלה המרכזית הצריכה להישאל, כך קובעת הפסיקה, הנה האם היחיד, בהיותו יחיד, נפגע מאותו פרסום שהשמיץ את כל הקבוצה? 

ייעוץ משפטי

מדוע מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לאחר מקרה תאונה ולא משנה אם נגרם נזק או לא? 

האם המכתבים ודרך הפצתם מהווים לשון הרע ופגיעה בפרטיות?

עוד קבעה השופטת כי המכתבים אינם שיח ושיג אקדמי על הערכות תלמידים הנהנים ממטרית חופש אקדמי. המכתבים נכתבו בתגובה על מכתבו של פרופ' בורט ופרופסורים אחרים ולא בהעברה רוטינית של הערכות על תלמידים. העמדתם כ"שיג ושיח אקדמי" היא או היתממות או ניסיון הסוואה. מרבית המכתבים עוסקת במנחה פרופ' בורט ורק חלק קטן מהם מתייחס לתובע.  

לשון הרע, כיצד מגיע בית המשפט להכרעה?

השאלה הראשונה אשר ישאל בית המשפט היא, האם המעשים המיוחסים לנתבעים עולים כדי פרסום לשון הרע. הבדיקה תעשה לפי היסודות הנמצאים בסעיפי החוק, שהוא הסעיף המגדיר מעשה של פרסום לשון הרע. לאחר בחינת המקרה לאור החוק והפסיקה ובאם התשובה תהא חיובית יבחן בית המשפט אם עומדת למפרסמים הגנה מן ההגנות המוקנות בפרק ג' לחוק. 

לשון הרע: הגנת אמת בפרסום

נתבעת בגין לשון הרע? מהי הגנת אמת בפרסום? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי הדין באתר ... 

לשון הרע: הגנת תום הלב

נתבע יהנה מהגנת סעיף 15 בהתקיים שני תנאים מצטברים. התנאי הראשון הוא שהנאשם או הנתבע עשה את הפרסום בתום לב. והתנאי השני הוא שהנתבע יוכל להצביע על כך ... 

פיצויים בגין לשון הרע

לאחר שקבע בית המשפט כי הנתבעים פרסמו כנגד התובעת פרסום שיש בו משום לשון הרע, ולא עומדות להם ההגנות שבפרק ג' לחוק, יעבור לדון בשאלת הפיצוי המגיע לתובעת בגין לשון הרע.  

פיצויים בגין זיוף פרופיל באתר האינטרנט דה מרקר

האם פרסום פרופילים מזויפים ברשת החברתית "דה מרקר קפה" מהווה הפרה של חוק איסור לשון הרע... 

לשון הרע במהלך דיון משפטי, האם ייתכן?

סעיף 13 לחוק קובע כי לא ישמש עילה למשפט פלילי או אזרחי פרסום על ידי שופט, חבר של בית דין דתי, בורר, או אדם אחר בעל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית על פי דין ... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.