www.what2do.co.il

פיצויים לרב אמנון יצחק בגין לשון הרע שפורסמה כנגדו בכתבה באתר אינטרנט

דרגו את המאמר

פיצויים לרב אמנון יצחק בגין לשון הרע שפורסמה כנגדו בכתבה באתר אינטרנט

פרסום לשון הרע כנגד הרב אמנון יצחק - לא השווה בין היטלר להרצל

 

הרב אמנון יצחק, אחד מהרבנים המפורסמים בישראל, ידוע בדרשותיו הססגוניות. להלן דוגמא למקרה אשר במסגרתו פורסמה כתבה אודות אחת מהדרשות הנ"ל, ואשר הביאה את הרב להגיש תביעת לשון הרע כנגד אתר אינטרנט בגין הוצאת דיבתו. בכתב התביעה נטען כי באתר פורסמה כתבה אשר נכתב בה כי הרב השווה באחת מדרשותיו את חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, לצורר הנאצי, אדולף היטלר. הכתבה פורסמה באתר "מודיעין ניוז". בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי הכתבה אשר פורסמה באתר נועדה לפגוע בשמו הטוב של הרב והיו בה קטעים אשר הוציאו את דיבתו של האחרון.

 

       קראו עוד על לשון הרע:

 

הדרשה נשוא התובענה ניתנה על ידי הרב יצחק בשנת 2008 במודיעין. בעקבות הדרשה, אתר "מודיעין ניוז" שלח למקום כתבת ושני צלמים לשם סיקור האירוע. אנשי האבטחה לא התירו לצלמים להיכנס עם ציודם לאולם ובסופו של היום הכתבת נכנסה בגפה למקום. הדרשה ארכה כשעה וחצי ולפניה הוצג לבאי ההרצאה סרט וידאו בשם "תשובה עולמית". בסרט היו קטעי וידאו שונים אשר נערכו על ידי ארגון שופר, הארגון אשר מטעמו הרב נאם במודיעין.

 

לאחר מכן, התפרסמה באתר הנתבע כתבה אודות הדרשה תחת הכותרת "שכנעו את המשוכנעים". הרב יצחק טען כי בכתבה נאמר שהוא השווה בין היטלר והרצל, וזאת למרות שהוא מעולם לא הניח את שניהם בשורה אחת. כמו כן, נטען כי לא הוקרן סרט בשם "הרצל והציונות" והוא לא נצפה אומר בסרט את הדברים אשר יוחסו לו בכתבה. הרב הוסיף כי הפרסומים באתר היו למעשה הוצאת לשון הרע כנגדו.

 

האתר טען כי דין התביעה להידחות וזאת משום שהכתבה הייתה "אינפורמטיבית ועסקה בדרשה שניתנה בהיכל התרבות בעיר". עוד נטען כי "הדברים אשר ראו אור בכתבה לא עלו כדי לשון הרע". כפי שצוין לעיל, בית המשפט קיבל את התביעה. בפסק הדין נקבע כי טענות בנוגע לכך שהרב השווה בין הרצל והיטלר היו ללא ספק הוצאת דיבה כנגד הרב יצחק. אי לכך, נפסקו לטובתו פיצויים בסך 100,000 שקלים, וזאת בין השאר בשל "פרסום לשון הרע בכוונת זדון".
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965

חוק איסור לשון הרע נועד להגן על כבודו של אדם או איגוד ומונע פרסומים שעלולים לפגוע ולגרום נזק. 

לשון הרע על ציבור - קבוצת אנשים, גוף, ארגון

השאלה המרכזית הצריכה להישאל, כך קובעת הפסיקה, הנה האם היחיד, בהיותו יחיד, נפגע מאותו פרסום שהשמיץ את כל הקבוצה? 

ייעוץ משפטי

מדוע מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לאחר מקרה תאונה ולא משנה אם נגרם נזק או לא? 

האם המכתבים ודרך הפצתם מהווים לשון הרע ופגיעה בפרטיות?

עוד קבעה השופטת כי המכתבים אינם שיח ושיג אקדמי על הערכות תלמידים הנהנים ממטרית חופש אקדמי. המכתבים נכתבו בתגובה על מכתבו של פרופ' בורט ופרופסורים אחרים ולא בהעברה רוטינית של הערכות על תלמידים. העמדתם כ"שיג ושיח אקדמי" היא או היתממות או ניסיון הסוואה. מרבית המכתבים עוסקת במנחה פרופ' בורט ורק חלק קטן מהם מתייחס לתובע.  

לשון הרע, כיצד מגיע בית המשפט להכרעה?

השאלה הראשונה אשר ישאל בית המשפט היא, האם המעשים המיוחסים לנתבעים עולים כדי פרסום לשון הרע. הבדיקה תעשה לפי היסודות הנמצאים בסעיפי החוק, שהוא הסעיף המגדיר מעשה של פרסום לשון הרע. לאחר בחינת המקרה לאור החוק והפסיקה ובאם התשובה תהא חיובית יבחן בית המשפט אם עומדת למפרסמים הגנה מן ההגנות המוקנות בפרק ג' לחוק. 

לשון הרע: הגנת אמת בפרסום

נתבעת בגין לשון הרע? מהי הגנת אמת בפרסום? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי הדין באתר ... 

לשון הרע: הגנת תום הלב

נתבע יהנה מהגנת סעיף 15 בהתקיים שני תנאים מצטברים. התנאי הראשון הוא שהנאשם או הנתבע עשה את הפרסום בתום לב. והתנאי השני הוא שהנתבע יוכל להצביע על כך ... 

פיצויים בגין לשון הרע

לאחר שקבע בית המשפט כי הנתבעים פרסמו כנגד התובעת פרסום שיש בו משום לשון הרע, ולא עומדות להם ההגנות שבפרק ג' לחוק, יעבור לדון בשאלת הפיצוי המגיע לתובעת בגין לשון הרע.  

פיצויים בגין זיוף פרופיל באתר האינטרנט דה מרקר

האם פרסום פרופילים מזויפים ברשת החברתית "דה מרקר קפה" מהווה הפרה של חוק איסור לשון הרע... 

לשון הרע במהלך דיון משפטי, האם ייתכן?

סעיף 13 לחוק קובע כי לא ישמש עילה למשפט פלילי או אזרחי פרסום על ידי שופט, חבר של בית דין דתי, בורר, או אדם אחר בעל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית על פי דין ... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.