מי ישא בתשלום הפיצויים בעקבות תאונת דרכים מעורבת?
דרגו את המאמר |
|

תאונת דרכים כאשר גרר גורר משאית, מי ישלם פיצויים?
שתי שאלות עמדו בפני בית המשפט השלום בירושלים עם הגשת התביעה הבאה - האם תאונה אשר ארעה לנהג משאית, בעת שהתדרדר עליו הנגרר מאחורי המשאית, הינה "תאונת דרכים" על פי הגדרתה בחוק? והאם, במידה ותוכר התאונה כתאונת דרכים, יהיה הנהג זכאי לפיצויים מחברת הביטוח אשר מבטחת את המשאית, או שמא חברת הגרר, אשר בגינו ארעה התאונה – תישא בנזק?
ביום המדובר עשה הנהג את עבודתו הרגילה, כאשר נהג במשאית שהייתה מבוטחת על ידי הנתבעת (חברת הביטוח), ואשר אליה היה מחובר נגרר שהיה מבוטח על ידי צד שלישי.
קראו עוד בתחום:
- חברת הביטוח לא הגישה כתב הגנה ותשלם הוצאות משפט בכדי להגיש ערעור
- חברת ביטוח לא תוכל להכריח מבוטחת לעבור ניתוח פלסטי
- נהג קלנועית הינו הולך רגל וזכאי לפיצויים בעקבות תאונה מחברת הביטוח
הן המשאית והן הנגרר הועמסו באשדוד והתובע נהג במשאית עד הגיעו לכפר חרס, שם החנה את המשאית שחזיתה כלפי עליה והחל לפרוק תחילה את הנגרר. משסיים לפרק את הנגרר, פנה הנהג לשחרר את צינורות האוויר, המחברים בין הנגרר לבין המשאית.
בתאונה מעורבים גם הגרר וגם המשאית
לטענת התובע, לאחר שסיים לפרוק את צינורות האוויר החלו גם העגלה וגם המשאית להתדרדר אחורה כאשר הן כולאות אותו ביניהן. התובע סיפר כי לאחר שהחלו כלי הרכב להתדרדר, רץ הוא לכיוון המשאית, פתח את הדלת על מנת לעוצרה כאשר חצי מגופו בפנים וחצי מגופו בחוץ. בטרם הספיק האחרון לעצור את המשאית המתדרדרת, התנגשה היא בקיר, ורגלו של התובע, שהייתה מחוץ לתא הנהג, נתקעה בין הרכב לקיר.
קראו גם:
- לוקה בנפשו קפץ לכביש ונפגש מרכב חולף - האם "תאונת דרכים"?
- דחיית בקשה לפסילת מומחה רפואי הקשור בקשרי עבודה עם עו"ד חברת הביטוח
- תאונת דרכים בין שני נהגים - חלוקת תשלום הנזק לאחר חלוקת רשלנות
חברת הביטוח המבטחת את המשאית טענה כי יש לחייב את החברה המבטחת את הגרר בפיצויים שכן מדובר בתאונה "מעורבת". התובע לעומת זאת טען כי אין לא כל טענות כלפי חברת הביטוח של הגרר, שכן במצב בו עסקינן ב"תאונה מעורבת", יכול נפגע לבחור את יריביו.
מהי תאונת דרכים בה מעורבים מספר רכבים?
"תאונת דרכים" מוגדרת בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975 כמאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. שימוש ברכב מנועי מוגדר בחוק כ-"נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו... לרבות התדרדרות או התהפכות של רכב".
השופט פירט גם את סעיף 3 לחוק, הדן בתאונה בה מעורבים מספר כלי רכב. על פי סעיף זה, בתאונת דרכים, שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, תחול על כל נהג האחריות לנזקי הגוף של מי שנסע בכלי הרכב שלו. כמו כן, במידה ונפגע אדם מחוץ לכלי הרכב בתאונת דרכים, שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, יהיו הנהגים חייבים כלפיו יחד ולחוד.
חברת הביטוח של המשאית תישא לבדה בנזק
בית המשפט קבע כי בענייננו, אין מקום לקבוע שהתובע נפגע בהיותו "מחוץ לכלי הרכב", קרי למשאית. התובע עצמו העיד שנפגע לאחר שהבין שהנגרר והמשאית מתדרדרים לאחור ועלה על המשאית בניסיון לעצור אותה – כאשר חצי מגופו בתוך המשאית ורגלו השמאלית נותרה מחוץ לה.
אי לכך, מקום בו החוק עצמו ראה בכניסה לרכב או בירידה ממנו כבשימוש ברכב מנועי (לצורך הגדרת תאונת דרכים), לא ניתן לומר שהתובע, שחצי גופו היה בתוך המשאית הינו בגדר אדם השוהה "מחוץ לכלי הרכב". כמו כן, התובע בעלותו למשאית הפך למשתמש במשאית ולפיכך, החבות לפיצויו בגין נזקיו בתאונה חלה על מבטחת המשאית בלבד, ולא על החברה המבטחת את הגרר.