www.what2do.co.il

האם חברת אבטחה תפצה בגין נזקי רכוש אשר נגרמו בזמן פריצה?

דרגו את המאמר

האם חברת אבטחה תפצה בגין נזקי רכוש אשר נגרמו בזמן פריצה?

תביעה נגד חברת האבטחה בגין פריצה לעסק


(י-ם) 4462/09 תא (י-ם) 4462-09


האם חברה אשר נשכרה לשם מתן שירותי אבטחה לעסק, על בסיס אזעקה ומצלמות במעגל סגור, התרשלה כלפי הלקוחה ובכך לא הצליחה למנוע ו/או לאתר פריצה שאירעה בעסק בערב שבת? סוגיה אשר זהו עניינה הונחה לפתחו של בית המשפט השלום בירושלים.


התובעים במקרה דנן היו שני אחים דתיים אשר בבעלותם חנות לחומרי בניין. על מנת להגן על העסק מפני פריצות וגניבות, האחים התקשרו עם חברה המספקת מערכות אזעקה, התראה ושירותי מוקד. כמו כן, האחים הציבו בסופי שבוע שומר בשער העסק אשר היה אמור אף הוא לוודא כי לא תתבצע פריצה במקום.

 

באחד מימי שישי באפריל 2008, האחים סגרו את העסק בשעה 14:00 בצהריים והלכו איש איש לביתו. למקום הגיע שומר מטעמם אשר היה אמור לשמור על המקום. בסביבות השעה תשע בערב הגיעו למקום שישה רעולי פנים על מנת לשדוד את החנות. השודדים הכו את השומר, הכריחו אותו לבטל את האזעקה, ונעלו אותו בחדר צדדי כאשר הוא אזוק בידיו וברגליו. השודדים שהו במקום עד יום שבת בצהריים ואז עזבו את החנות כאשר הם משאירים אחריהם חורבן והרס.
 

בעלי החנות הגישו תביעה כנגד חברת האבטחה, הן בשל רשלנותה ביצירת קשר עימם ביום האירוע, והן בגין רשלנותה בניהול האירוע חרף הסימנים החריגים. להלן לוח הזמנים של האירוע כפי שהוצג על ידי בית המשפט:

 

  • 14:20 – האחים עוזבים את העסק ומפעילים את מערכת האזעקה.
  • 21:55 – האזעקה מכובית ובמוקד חברת האבטחה נקלט "כיבוי חוקי של האזעקה". מיד עם כיבוי האזעקה ניסתה חברת האבטחה ליצור קשר עם אחד האחים. היות והם שומרי שבת, לא עלה בידי החברה להשיגם. חברת האבטחה התקשרה לעסק. השומר ענה ומסר את הסיסמא הנכונה.
  • 21:56 – האירוע "נסגר" מבחינת חברת האבטחה ונכתבה תזכורת לשעה 00:20.
  • 01:13 – האזעקה לא נדרכה ועל כן נעשו ניסיונות נוספים לאתר את בעלי הבית אך ללא הואיל. כעת, לא הייתה גם תשובה מהעסק.
  • 01:14 – נציגי המוקד ניסו פעם נוספת ליצור קשר עם בעלי הבית. הניסיונות הנ"ל לא צלחו. הודעה הושארה במענה הקולי של אחד הבעלים.
  • 01:17 – ניסיון נוסף של חברת האבטחה להתקשר לעסק לא עולה יפה. לאחר מכן מבוצעת סגירת אירוע" ונקבעת תזכורת לשעות 4:00 ו-6:30.
  • מוצ"ש, 21:33 – מתגלה הפריצה כאשר השומר כפות וחבול בחדר צדדי.

 

רשלנות חברת אבטחה בגין פריצה בשבת לעסק

 

בית המשפט נדרש אפוא לבחון האם חברת האבטחה פעלה באופן סביר וכפי שהיה מצופה ממנה לאור ההתקשרות בין הצדדים וברוח החוזה שהוסכם ביניהם. ראשית, בית המשפט מצא פגם בהתנהלות החברה הנתבעת וזאת משום שלמרות האירועים החריגים והעדר המענה, לא נשלח סייר למקום והחברה העדיפה לנסות וליצור קשר עם בעלי העסק שהינם שומרי שבת.

 

יתרה מכך, פעילות חריגה בערב שבת בעסק של אנשים יראי שמיים הייתה צריכה להדליק אצל חברת האבטחה "נורה אדומה". יש להדגיש כי הדברים נאמרו בזהירות וזאת משום שבמסגרת ההסכם בין הצדדים חברת האבטחה לא הייתה מחויבת לשלוח סייר כאשר האזעקה מבוטלת ונמסרת הסיסמא הנכונה למוקד (דהיינו - כיבוי חוקי של האזעקה). כפי שצוין לעיל, השומר מסר למוקד את הסיסמא הנכונה לאחר נטרול האזעקה בערב שבת.

 

      קראו עוד בתחום:

 

התובעים טענו כי הנתבעת הייתה צריכה לחשוד פעם נוספת כאשר למרות חלוף השעות הרבות, האזעקה לא נדרכה. מנגד, עדי הנתבעת טענו כי לא היה בכך כל חריג והמוקד לא היה צריך לפעול בדרך כלשהי בגין אי דריכת האזעקה. נטען כי דיווח אודות אי דריכת אזעקה נעשה על ידי המוקד שלא מכוח ההסכם אלא "כמחווה של רצון טוב, הא ותו לא".

 

בית המשפט דחה את טענות חברת האבטחה בעניין זה. נקבע כי הדברים לא עלו מהסכם אשר נחתם בין הצדדים ובו נאמר במפורש כי "אי הפעלה של אזעקה, או כיבויה באופן חריג, ידווח לבעל הבית". בפסק הדין נקבע כי אם היה מדובר במהלך שנעשה בשל "רצון טוב" של אחד המוקדנים בליל האירוע, הרי שהדברים לא היו מוצאים ביטוי בהסכם המדובר. לא זו אף זו, נקבע כי גם אם מהלכיה של חברת האבטחה היו "תולדה של רצון טוב", הרי שמרגע שהתבררו ממצאים חריגים, אסור היה לנתבעת "לעצום את עיניה".

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

בדיקת פוליגרף

מכשיר הפוליגרף המכונה " מכונת אמת " הנו מכשיר מכני שמטרתו להעריך את אמיתות דברי הנבדק 

חוקרי הביטוח

כיצד מומלץ לנהוג במקרה ונתקלת בחוקר חברת הביטוח? מאמרים ופניה אל עורכי דין העוסקים בתחום הפיצויים 

תביעת קבלן - ליקויי בניה

מידע משפטי אודות ליקויי בניה ותביעה נגד קבלנים ... פסקי דין ופניה אל עורכי דין העוסקים בתביעות בגין ליקויי בניה 

מהו ביטוח רכוש, ביטוח מבנים ודירות?

ביטוח מבנים נעשה כאשר המבטח משלם לבעל הפוליסה פיצוי מוסכם, במקרה של נזק או תאונה בלתי צפויה למבנה, תמורת תשלום פרמיה מוסכמת, על פי תעריף מבנה  

ייעוץ משפטי

מדוע מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לאחר מקרה תאונה ולא משנה אם נגרם נזק או לא? 

תביעות קטנות - רשמים ועצות

עצות לעומדים בבית המשפט לתביעות קטנות במקרה של תביעות פח - נזקי רכוש ... 

חלפים - מקוריים, משומשים או תחליפיים

המבטחות והשמאים מטעמם כופים על המוסכים והמבוטחים שימוש בחלפים כאלה ואחרים מטעמים של אינטרס כלכלי מובהק ובפרק זה אשתדל לפזר את הערפל הקיים בדבר זכויות הצרכן (בעל הרכב) ובדבר סוגי החלפים הקיימים בשוק למען יבין הקורא על מה בעצם מדובר 

חוק חוזה הביטוח

חוק חוזה הביטוח ... נוסח החוק, מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין העוסקים בתחום הביטוח 

טעויות נפוצות תביעות רכב

טעויות נפוצות בסילוק תביעות רכב כנגד מבטחת אשר מנסיוני קורות לעיתים .... 

ביטוח עסק ומשרד - נזקי טבע, טרור, רכוש, מאגרי מידע

ביטוח עסק מכסה נזקים אשר נגרמו לתכולת ומבנה העסק ... פסקי דין, מאמרים ופניה אל עורכי דין העוסקים בדיני ביטוח 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.